Ελαστικά
OI διαστάσεις ενός ελαστικού είναι τρεις :
·
το πλάτος του ελαστικού ,
·
το προφίλ-ύψος
·
η διάμετρος του
Για παράδειγμα
μια πολύ κοινή διάσταση ελαστικού είναι 185/60 R14, ο αριθμός «185» είναι σε χιλιοστά (mm) που είναι το πλάτος του ελαστικού, δηλαδή το τμήμα που έρχεται σε επαφή
με το οδόστρωμα. Ο αριθμός «60» είναι το ποσοστό του πέλματος που αντιστοιχεί
στο προφίλ, στο συγκεκριμένο παράδειγμα είναι 185x0,6=111 mm το αποτέλεσμα αυτό
είναι το προφίλ του ελαστικού. Ο 3ος αριθμός είναι η διάμετρος της ζάντας
και μετριέται σε ίντσες. Το γράμμα R σημαίνει radial ( ακτινική ).
Αυτά είναι τα δεδομένα μας όσον αφορά την διάσταση ενός ελαστικού, όμως έχουμε αρκετές σημαντικές και ασήμαντες πληροφορίες τις οποίες μπορούμε να πάρουμε από ένα ελαστικό.
Δίπλα στους αριθμούς που αναφέραμε πριν υπάρχουν
δυο ακόμα χαρακτηριστικά στοιχεία:
·
ο δείκτης ταχύτητας του ελαστικού
και
·
ο δείκτης φορτίου
Δείκτης ταχύτητας ( Speed Index ) :
Ο δείκτης ταχύτητας δείχνει την μέγιστη ταχύτητα
σε χλμ/ώρα στην οποία το ελαστικό θα ανταπεξέλθει σωστά και βάση προδιαγραφών.
Ο δείκτης αυτός είναι πάντα δίπλα στον τύπο του ελαστικού. Στον παρακάτω πίνακα
φαίνεται η αντιστοιχία του γράμματος με τη μέγιστη ταχύτητα σωστής λειτουργίας
του ελαστικού.
Δείκτης Ταχύτητας
|
Μεγίστη ταχύτητα (χλμ./ώρα)
|
E
|
65
|
F
|
80
|
G
|
90
|
J
|
100
|
K
|
110
|
L
|
120
|
M
|
130
|
N
|
140
|
PP
|
150
|
Q
|
160
|
R
|
170
|
S
|
180
|
T
|
190
|
H
|
210
|
V
|
240
|
VR
|
>210
|
ZR
|
>240
|
W
|
270>240
|
Y
|
300>240
|
ZR + XY
|
>300
|
Δείκτης φορτίου ( Load Index )
Ο δείκτης αυτός υποδηλώνει το μέγιστο φορτίο
το οποίο μπορεί να αντέξει το ελαστικό. Ανάλογα των αριθμό των ελαστικών προστίθεται
και το μέγιστο φορτίο που μπορούν να αντέξουν τα ελαστικά όταν το βάρος είναι κατανεμημένο
ισοδύναμα.
Δείκτης φορτίου
|
Μέγιστο Βάρος ( Kg
)
|
Δείκτης φορτίου
|
Μέγιστο Βάρος ( Kg
)
|
77
|
412
|
86
|
530
|
78
|
425
|
87
|
545
|
79
|
437
|
88
|
560
|
80
|
450
|
89
|
580
|
81
|
462
|
90
|
600
|
82
|
475
|
91
|
615
|
83
|
487
|
92
|
630
|
84
|
500
|
93
|
650
|
85
|
515
|
94
|
670
|
DOT
Το ημερολογιακό έτος έχει 52 εβδομάδες, οι
δυο πρώτοι αριθμοί αντιστοιχούν στην εβδομάδα του έτους που έχει κατασκευαστεί
το ελαστικό, ενώ οι επόμενοι δυο στο έτος του.
Τα ελαστικά ως επί τον πλείστον είναι χωρίς αεροθάλαμο
( σαμπρέλα ). Θα το δούμε αναγραφόμενο πολλές φορές στο προφίλ του ελαστικού
σαν “TUBELESS” ή “TL”. Τα ελαστικά που είναι “TUBE TYPE” πρέπει να εφαρμόζονται με αεροθάλαμο.
RUNFLAT
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί το σύστημα SSR ( self supporting runflat ), το ελαστικό έχει την δυνατότητα να παραμένει ακέραιο ακόμα και σε πλήρη απώλεια αέρος χωρίς διαφορά στην απόκριση του οχήματος. Τα ελαστικά αυτά έχουν την δυνατότητα παρότι “σκασμένα” να κινείται το όχημα κανονικά μέχρι 80 χλμ/ωρα και για απόσταση έως 80 χλμ. αυτό οφείλεται στο αυτοϋποστηριζόμενο ενισχυμένο πλευρικό τοίχωμα, έτσι στην περίπτωση τρυπήματος του ελαστικού το ενισχυμένο πλευρικό τοίχωμα παραμένει σταθερό και δεν επιτρέπει στο ελαστικό να ξεφύγει από την ζάντα κάνοντας την ρεζέρβα περιττή. Το κόστος των ελαστικών αυτών δεν είναι εξωπραγματικό, κατά μέσο όρο είναι ακριβότερα κατά 20-25%.
Όμως υποχρεωτική σε τέτοιου είδους ελαστικά είναι
η παρουσία του συστήματος TPMS (Tire-pressure monitoring system), το οποίο παρακολουθεί
για την ακριβή πίεση των ελαστικών ή ενημερώνει για απώλεια πίεσης σε κάποιο ελαστικό.
Το σύστημα αυτό είναι απαραίτητο επειδή το ελαστικό δεν μπορεί να “κλατάρει” και
έτσι μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να ξέρουμε την κατάστασή του.
ΔΕΙΚΤΗΣ ΦΘΟΡΑΣ
Τα γράμματα “TWI” ( TREAD WEAR INDICATOR ) δείχνουν τη θέση των δεικτών φθοράς του πέλματος του ελαστικού. Θα πρέπει να γνωρίζουμε την θέση αυτή και να γίνεται τακτικά έλεγχος αν το ελαστικό έχει αρκετό πέλμα. Στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., το ελάχιστο βάθος πέλματος είναι 1,6mm. Ας αναφέρουμε ότι ένα καινούριο ελαστικό επιβατικού οχήματος έχει βάθος πέλματος περί τα 8mm. Στην φωτογραφία παρακάτω βλέπουμε σε ποιο σημείο και με ποιον τρόπο φαίνεται ο δείκτης φθοράς.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου